Un
popolo arrivato da oriente
(articolo pubblicato sulla Rivista Diocesana di
Mazara del Vallo:
N. 16 del 20 Novembre 2016: Rivista Diocesana Mazara del Vallo
(articolo pubblicato sulla Rivista Diocesana di
Mazara del Vallo:
N. 16 del 20 Novembre 2016: Rivista Diocesana Mazara del Vallo
Një
popull çë vjen nga lindje
Nga Parku i Normandëvet, e sotmja Altofonte periferì
sipër Palermës, tue u hypur për ndonjë kilometër glatë udhës automobilistike, arrihet
gjithnjibashku te burimet i Belìçit të djathtë. Pas pak kilometra duket një
rrafshnaltë(llanë) jo më i madh se 25 kilometra katrorë, Fusha, kurorëzuar nga
një katërbrinjësh malesh, te angonat e të cilit hapen grykë ndaj botës së
jashtme. Një liqen artificial pështron për një e tretë pjesën e tatëpjetë
jug-lindore, kurse mbi anë perëndimore te rrëzat e malit të Picutës dhe Xaravulit,
glatë tracerës bretërore për
Monreale është ngallmuar Hora, e përgjumur. Paraç/baras për gjithqish me të tjerët vendbanime kodrinore e Siçilìsë, të çudit për të shumtat klishë, të gjitha stisur te dy shekujt pas themelimit të Horës në 1488. Klisha çë më shumë bie në sy, e lehtë dhe solemne ë’ katedralja e Eparkìsë greko - bizantine së Horës së Arbëreshëvet (të Klishës së Arbëreshëvet - Albanesi d’Italia -, e dashur nga Koncili Vatican II dhe çë respekton parësìnë dashurìe e Papës së Romës).
Janë vite ata, në të cilët, ndërsa në perëndim
kremtohet madhështìa e Rilindjes, në Lindjen evropiane dhe anatolìke prishet
për të krishterët tragjedìa e rënies së Perandorìsë Romake të Shejte të Lindjes
në sajë të veprës së trupavet osmane. Marrëdhëniet Lindje-Perëndim ishin
mbajtur nga republikat detare. Ish një periudhë luftërash dhe luftiçelesh dhe
kish mbi Gadishullin Italian edhe një pranì ushtarësh arbëreshë me rrogë. Këta
mercenarë, si rrogë për shërbimet të tyre, mirrnin shpesh herë dhera mbi të
cilat themelojnë kolonì arbëreshe. Këtyre të para imigrime do të shtohen të shumta
të tjera, më të dendura refugjatësh: pak nga pak çë kapitullonin horët e
Peloponesit, Ahajës dhe të tërës Arbërì, shumë preferuan të mirrnin anijet
venecjane, tue rënduar qira të tepruar, dhe të strehoheshin tek e afërma
mbretërì e Napulit, Vend i krishterë, ku ishin zona të mëdhà banuar pak o të
zbrazëta pas mortjes së madhe të shkaktuar nga” murtaja e kryqtarvet”.
Në ditët
tona emigrojnë veta të vetme. Kurse, më parë lëviznin grupe, bashkësì me ngushëllimin
e priftëravet të vet. Selìa e Shejte dhe mbreti i Napulit, megjithë i pafshehuri
mosdurim të baronëvet dhe të peshkopëvet - baronë vurën në jetë çdo mjet për të
mos ish penguar pritja. Respekti reciprok me popullsìtë vendëse la të
porsaardhurit, “Arbëreshtë” të mbajnë e gjallë gluhën e vet dhe besimtarìnë frimëzuar
nga ‘papas’ (priftëra e ritit londor). Aktiviteti kulturor ngë kle kurrë
ndajtur nga jeta besimtare përbërëse të njëi e bukur pjesë të qosmës njëjtësore
të Arbëreshëvet. Çë për sa ka, në të vërtetë, ata mburren se erdhën në Italì
për të ruajtur besën e tyre: për gjithqish paraç/baras ma atë latine por çë
shquhet për ritet liturgjike Greko - bizantine.
Thelbi i të cilavet është
sakramenti i Liturgjisë Hyjnore: teksti i të cilës shfaqet te gjithë shkëlqimi
i ‘pontifikalit’ diellor sidomos për Pashkë. Te kjo rrethanë gratë mbështillen
me të lashtat pethka cerimonie, i veçanti kostum mbretëror, krenarì femërore të
Fushës së Arbëreshevet -
Nessun commento:
Posta un commento