“Continuate a vivere il messaggio della pace, continuate a vivere lo spirito di Assisi!”
Sono le parole di Giovanni Paolo II rivolte ad una moltitudine di appartenenti alle più diverse professioni religiose.
A diciannove anni da allora c’è chi vorrebbe rinchiudere nel segreto dell’anima la spiritualità religiosa, tacciata di essere responsabile delle guerre.
Nga durimi ndaj kulturës së të lafosurit
‘Lufta ngë ë’ kurrë e shejte, përkundër ‘lufta ë’ mosfeja’.
Me gjithë këtë, ajo çë ësht’e shkatërron qetësìnë e Botës së Vjetër ka të bëjë,
në dukjë, me qëndrime çë përshkojnë ndërgjegjen njerëzore, si ato fetare. Për
këtë arsye ndonjerì thotë se roli i fesë kërcënon bashkëjetesën civile dhe merr
pjesë për të gorromisur (destabilizuar) paqen. Te kjo arenë gjakderdhëse ka
kush parashtron një ‘të l(/ll)afosur të volitshëm’, të aftë të prijë historìnë
ndaj ‘njëi njerëzimi më të bashkuam dhe solidar’ dhe të stisë ‘një qytetërim të
besëlidhjes’. Bëhet fjalë për të shkuar mbatanë parimit asimetrik të durimit(/tollerancës),
qartësisht të pamjaftueshëm t’i rrijë prapa ndërrimevet të turbullt në veprim
te zona evro-mesdhetare dhe lindore e mesme, fryt kryesisht i shk(/ar)lakimit e
të pazotësìsë organizative për të bërë të përparojë integrimi kushtetues të
Bashkimit Evropian. BE katandisur nanimë si i thjeshtë zotim të kontratës,
ashtu si dolli jashta në krahasim të Greqìsë (dhe të Italìsë).
Dymbëdhjetë
milionë të vdekurish, fshatra dhe horë të shkatërruam, zi buke dhe tridhjetë vjet
luftërash ‘për fenë’ te zona e ish Hjerueshmës Perandorì Romake shkaktuan si resultat
të duhurit të zglidhej durimi ndër të ndryshmet përvijime të krishterë. Borgjezìa
mes-evropiane në rritje pati kështù mundësìnë të bëjë fitimet e saj,
marrëdhëniet ndër Shtet dhe nënshtetas klenë disiplinuar dhe Shtetet vanë tue
marrë përherë më shumë pushtet mbi nënshtetasit. Edhé sot pushteti sovran vetëcakton
parësìnë e dobishme për të mbajtur të bashkuam nënshtetasit të çdo besimi o
morali. Shteti i drejtësìsë vetëcakton detyrën e të vendosur vegle(/a)t për të rregulluar
lidhjet ndër individët, tue i organizuar atyre bashkëjetesën, ku nganjerì është
i lirë në të njëjtën masë të ndërsjellë me të tjerët. Te shoqërìtë shumë-etnike
durimi qëndron parimi i rregullimit për ndryshimet kulturore. Nga këtù mospërfillja me të cilën institucionet
shoqërore merren me qytetarët me vizione të ndryshme të Botës, të njëjtësìsë, të
gluhëvet o vetëm të ndjeshmërìsë së ndryshme ndaj cipës (turpit për kurmin).
Durimi, i lerë si
vegle(/ël) për të rregulluar marrëdhëniet shoqërore ndër vetat, tue ndajtur
ndër atë çë ë’ e ligjshme të bëhet te sh’pìa e vet dhe atë çë ka të bëhet
jashta pragut, sot de(/o)jë të kish për ndonjerì ngjer’edhé pretendimin të
mbyllë brënda fshehtësìsë së ndërgjegjes vetjake prirjen etike o fetare të
njeriut. Ndoshta mënd të bëjmë më mirë e më shumë nëse drejtojmë vëmendjen tënë
themelevet të bashkëjetesës shoqërore, tue ditur se bëhet fjalë për lidhje ndër
njëjtësì, të cilat te gjendja operative rrezikojnë përherë, si mirë e dimë, të
shkojnë kufirin në një sfidë bashkëlidhore. Dhe është kjo arsyeja për të vënë
në vatër(/fokus) të tilla themele të bashkëjetesës, sepse janë pikërisht
ndryshimet njëjtësìe ndër individë, grupe, popuj çë her’e herë mënd të vënë
fitilin në mekanizma përjashtimi, margjinalizimi o persekutimi. Te ky fjalim
ngë ka vend durimi, sepse kënaqet të caktojë llargësìtë e drejta ndër individët
mbartës vizionesh të ndryshme të Botës dhe merr parasysh në mënyrë të përfshirë
natyrën konfliktuale të çfarëdo besë fetare. Përkundërt duhet marrë parasysh se
fetë monoteiste, ndryshe nga të njëfishtat besime primitive të kufizuame rreth
fshatit, themelojnë një etik universale nga e cila mënd të mblidhet lidhja
ekzistuese ndër suksesi i fevet dhe kultura e paqes së përgjithshme. Bëhet
fjalë prandaj për të nxitur përpjekjen(/takimin) dhe të lafosurit ndër veta me
besime të ndryshme, pa klënë më detyruar të fshehin besën e vet te privati i
ndërgjegjes së vet.
Çë nga përherë – mendoj I. Kant dhe të tijën
‘Paqe të përjetshme’ – pyesim, tue kërkuar të mbledhim rrethanat mbi të cilat
mënd të vëmë bazat për një sistem bashkëlidhjesh paqësore dhe të rregullta, te
nomadizmi i ditëvet tona. Dhe gjithë mendimtarët e të sprasmet qëronje arrunë
te konkluzioni se ndaj sfidavet të sotme mosgjë të jetë më të aftë se të
lafosurit: sepse siell me vete kushtet paraprake e reciprocitetit. Të lafosim me koherencë dhe me njëjtësìnë e
vet, ahierna, ë’ çë nga nanì një gol ndaj paqësimit të njëi bashkësìe. Te të
lafosurit kërkohen, bëhen të ditur pozita paraprake kundër luftës dhe dhunës,
thuren ndërveprime të bashkërenditura dhe strukturohen forma jetese, stiset dhe lidhet njeri me tjetrin.
Ëj! Me të lafosurit fetar dhe kulturor, ti e shkon qëròin me frytëzim, tij të
mbushet jeta me gëzim, të zgjerohet vizioni i Kozmit tue i hequr dretë lashta.
Te gjitonia ime, çë ë’ si një oborr ku ngë
shkojnë automjete por vetëm veta më këmbë, ka ca qërò çë erdhi të rrijë një
familje magrebine me tre bij. Pa lafe bashkëjetesa ngë eshtë përherë e lehtë.
Mësuar te paqja ime më absolute, nani duhet të durojë gjëra çë më shqetësojnë.
Por dal’e dalë me pajtime të ndërsjellë jem’e mësohemi të ndëlgohemi: më shumë
me të bijtë çë nanì më flasin arbërisht, kurse prindërvet i përgjegjen arabisht
dhe te skolla flasin italisht.
Dalla tolleranza alla cultura del dialogo
Dodici milioni di morti, villaggi e paesi
devastati, la carestia e trent’anni di guerre ‘di religione’ nell’area dell’ex
Sacro Romano Impero produssero come risultato la necessità di adottare la
tolleranza tra le varie professioni cristiane. La nascente borghesia
mitteleuropea potè così realizzare i suoi utili, i rapporti tra Stato e sudditi
furono disciplinati e gli Stati andarono assumendo sempre più potere sui
sudditi. Ancora oggi il potere sovrano si attribuisce il primato utile a tenere
uniti i sudditi di qualunque credo o morale. Lo Stato di diritto si attribuisce
il compito di stabilire gli strumenti per regolare le relazioni fra gli
individui, organizzandone la convivenza, dove ognuno è libero nella stessa
misura reciproca degli altri. Nelle società multietniche la tolleranza resta il
principio di regolazione delle differenze culturali. Di qui l’indifferenza con
cui le istituzioni sociali trattano i cittadini con visioni diverse del mondo,
delle identità, delle lingue o soltanto della diversa sensibilità verso il
pudore.
La tolleranza, nata come strumento per
regolare i rapporti sociali tra le persone, distinguendo tra ciò che è lecito
fare a casa propria e ciò che si deve fare fuori della soglia, oggi avrebbe
addirittura per taluni la pretesa di rinchiudere dentro il segreto della
coscienza individuale l’orientamento etico o religioso dell’individuo. Potremo
forse fare meglio e di più se rivolgiamo la nostra attenzione ai fondamenti
della convivenza sociale, sapendo che di tratta di relazioni tra identità, le
quali nel loro operativo svolgimento rischiano sempre, come sappiamo, di
sconfinare in una sfida relazionale. Ed è questa la ragione per mettere a fuoco
tali fondamenti della convivenza, perché sono proprio le differenze di identità
fra individui, gruppi, popoli che talvolta possono innescare meccanismi di
esclusione, emarginazione o persecuzione. Non ha spazio in questo discorso la
tolleranza, perché si accontenta di stabilire le giuste distanze fra gli
individui portatori di visioni diverse del mondo e considera in modo implicito
la natura conflittuale di qualsiasi fede religiosa. Al contrario va considerato
che le religioni monoteiste, a differenza delle singole credenze primitive
limitate intorno al villaggio, fondano una etica universale da cui cogliere il
nesso esistente tra l’affermazione delle religioni e la cultura della pace
universale. Si tratta dunque di favorire l’incontro e il dialogo fra persone di
fedi diverse, non costrette più a celare la propria fede nel privato della
propria coscienza.
Da sempre – penso ad I. Kant e alla sua ‘Pace
perpetua’ – ci si interroga, cercando di cogliere le circostanze su cui poter
impostare un sistema di relazioni pacifiche e ordinate, nell'odierno nomadismo.
E tutti i pensatori contemporanei sono giunti alla conclusione che rispetto
alle sfide attuali nulla sia più adeguato del dialogo: perché porta con sè i
presupposti della reciprocità. Dialogare con coerenza e con la propria
identità, allora, è già un gol verso la pacificazione di una comunità. Nel
dialogo si postulano, si dichiarano preliminari posizioni contrarie alla guerra
e alla violenza, s’intrecciano interazioni coordinate e si strutturano forme di
vita, si costruisce e ci si vincola. Sì! Col dialogo religioso e culturale e la
sua poesia trascorri fruttuosamente il tuo tempo, ti si riempie la vita di
gioia, ti si allarga la visione del Cosmo alienandone le antiche paure.
Nel mio vicinato, che è un po’ un cortile dove
non passano automezzi ma solo persone a piedi, da qualche tempo è venuta ad
abitare una famiglia magrebina con tre figli. Certo la convivenza non è sempre
facile. Abituato nella mia più assoluta pace, ora devo sopportare cose che mi
infastidiscono ma lentamente con reciproci accomodamenti stiamo imparando a
capirci: specie con i figli che ora mi parlano in albanese, mentre ai genitori
rispondono in arabo e a scuola in italiano.
Nessun commento:
Posta un commento